onsdag den 4. marts 2015

Fuldkorns cookies med chaifrø, daim og nødder



Cookies som både indeholder daim samt nødder og som er mere sund end almindelig cookies pga indholdet af fuldkornsmel - så kan det næsten ikke blive bedre. Den eneste ulempe er at jeg synes de forsvinder lynhurtigt når de bliver bagt.


Det er ikke altid vi har æg i huset, og da jeg kastede mig over at bage disse fuldkorns cookies havde vi ingen æg. Derfor valgte jeg at anvende en blanding af chiafrø og vand som kan erstatte æg. Resultatet blev nogle rigtig lækre cookies, hvor du på ingen måde kan mærke at der mangler æg.



ca 15 cookies
175 g smør
150 g hvedemel (evt kagemel)
125 g fuldkornshvedemel
100 g grofthakket nødder (du kan anvende mandler, hasselnødder, valnødder mv)
100 g grofthakket daim
100 g sukker
1 knivspids salt
1/2 tsk kanel
1 tsk bagepulver
1 æg eller 1 spsk chiafrø og 3 spsk vand

Rør 1 spspk chiafrø og 3 spsk vand sammen og lad det stå et par minutter.
Imens kan du du piske sukker og smør sammen. Bland begge slags mel, salt, kanel, bagepulver, nødder og daim sammen i en skål og vend det derefter i smørblandingen.

Kom derefter chia-blandingen (eller ægget) i og ælt dejen til en pølse og som kommes køl i ca 1/2 time (eller fryseren i ca 15 minutter) . Skæres i skiver af ca 1 cm tykkelse.

Du bestemmer selv hvor store du ønsker dine cookies er. Jeg vil gerne havde de ikke er mega store og pølsen blev derfor rullet så den havde en diameter på ca 5 cm. Men du kan nemt rulle pølsen større eller mindre.

Bages ved 185 grader i ca 15 min, der må godt være lidt afstand imellem dem, men de flyder ikke meget ud under bagningen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)