mandag den 23. marts 2015

Havregryns-muffins-boller



Disse boller blev rørt sammen impulsivt en aften. For jeg opdagede at kæresten og jeg havde tid til at spise morgenmad sammen en hverdags morgen - hvilket sker meget sjældet. For at det skulle være meget nemt at bage bollerne, kom jeg den æltet dej direkte i smurte muffinsforme, som dejen hævede i natten over. Så kunne jeg sætte pladen med boller direkte i ovnen næsten morgen og så var der hurtig lækre morgenboller som både smagte og mættede godt.

Resultatet var nogle rigtig lækre boller, som samtidig mættede virkelig godt.




ca 10-12 styk
500 g vand
400 g ølandshvedemel
100 g havregryn
10 g gær
10 g salt
olie til at smøre formene med

Jeg sætte havregryn i blød i 200 g vand en times tid inden jeg æltede dejen. Men det behøver du ikke - du skal dog være opmærksom på at dejen så virker utrolig blød/tynd når du ælter den sammen. Men havregrynene opsuger væsken når dejen hæver.


Smulder gæren ud i melet og tilsæt vand samt havregryn. Ælt dejen og tilsæt salten inden dejen æltes en sidste gang.

Du kan enten komme dejen direkte i nogle smurte muffinsforme eller lad dejen blive i skålen imens den hæver. Jeg lod dejen hæve natten over i et koldt rum (10-12 grader).

Bages ca 15 minutter ved 240 grader (jeg tog bollerne ud af muffinsformene efter 10 minutter)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)