mandag den 30. marts 2015

Hot cross buns - boller til langfredag



Første gang jeg stødte på disse boller var ved påsketid sidste år. Der søgte jeg lidt rundt på nettet og fandt ud af at de især i England spises til morgenmad Langfredag. Samt at korset symboliserer Jesus Kristi korsfæstelse.



Derfor har de stået på min "to-do-liste" til denne påske. Opskriften er stødt lidt sammen ud fra forskellige opskrifter jeg har fundet på nettet. I de klassiske hot cross buns indgår der rosiner, men jeg må blankt indrømme at de ikke kom med i min portion. Jeg har nemlig et meget anstrengt forhold til kombinationen af boller og rosiner. Men jeg har skrevet dem i opskriften, så kan du springe over hvis du ønsker.

Det er nogle boller som klart giver minder til jul pga indholdet af krydderier og revet appelsinskal. Samtidig er det nogle boller som ikke mætter så meget igen pga der hverken er kerner eller fuldkorn i. Men hvis de bare nydes i ny og næ, så burde der være plads til det. Jeg synes det var nogle lækre boller, og visuelt blev de rigtig flotte med krydset/korset.

I de opskrifter jeg læste, stod det at du kunne sprøjte korset på når bollerne var formet og skulle hæves. Det var jeg lidt (nok rettere meget) skeptisk over, for jeg var bange for at det så ville hænge fast i viskestykket når det blev fjernet. Men jeg fulgte opskrifterne - og det hang som forventet fast i viskestykket. Så det var ikke alle mine korse som blev pæne. Derfor har jeg skrevet i denne opskrift at det først skal på, når du kommer bollerne i ovnen.

6-8 boller
250 g hvedemel
150 g mælk
(40 g rosiner)
25 g sukker
25 g smeltet smør
15 g gær
1 æg
1/4 tsk kanel
1/8 tsk allehånde
1/8 tsk kardemomme
1/8 tsk stødt ingefær
Revet skal af 1/2 appelsin eller citron
Et nip muskat
Et nip salt

Til pynt/kors
30 g hvedemel
1/2 tsk flormelis
3 spsk vand

lidt mælk til at pensle med

Vej 100 g mel af og smulder gæren ud i det og tilsæt derefter mælk og rør rundt. Kom et viskestykke over og lad det stå ved stuetemperatur i 20 minutter

Tilsæt derefter resten af mel, æg, salt, sukker og ælt dejen glat.  Ælt derefter rosiner, smør og krydderier i.

Lad det hæve under et fugtigt viskestykke i 1 time. Kom dejen ud på et meldrysset bord og tril  6-8 kugler ud af dejen og kom dem på bagepladen. Pensel med mælk og lad den hæve i ca 1 time.

Rør hvedemel, flormelis og vand til pynten sammen i en skål og kom det i en sprøjtepose.

Sprøjt pynten som et kors på hver bolle og pensel forsigtig igen med mælk.

Bages ved 190 grader i 15-20 minutter. Serveres smålune



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)