fredag den 20. marts 2015

Lækre og sprøde havreflager




Nogle gange forsøger man flere gange, for at ramme en opskrift som rammer lige som man ønsker det. Denne her opskrift er lavet med udgangspunkt min almindelig opskrift til grove havregrynsmåkager med honning, men anvendte denne gang både brunt farin og rørsukker. Det gav det perfekte resultat.



Nemlig en sprød og lækker havreflage, som samtidig har lidt bid pga mængden af havregryn. Den brunefarin tilfører både en dybere smag og et lidt mørkere farve til det færdige resultat

ca 35 stk
125 g hvedemel
125 g finvalsede havregryn
125 g smør
80 g sukker
70 g g brunt farin
1 1/2 spsk honning
1 spsk vand
1/2 tsk natron

Kom sukker, honning, smør samt vand i en gryde og smelt det. Bland hvedemel og havregryn i en skål. Kom natron i smørblandingen og hæld det straks over melet. Rør blandingen godt sammen.

Sæt små klumpe af dej på bagepapir og tryk dem ned med en gaffel så de ikke bliver for høje. Lav afstand imellem dem, idet de flyder lidt ud. De små klumper jeg lavede var ca 1/2 spsk, næste gang tror jeg at jeg laver dem lidt mindre. For jeg kan godt lide småkager der har en størrelse, hvor man kan nyde et par stykker.

Bages ved 180 g varmluft i ca 9 minutter til de er gyldne. Lad dem afkøle på en rist. Lige når de kommer ud er de meget bløde, men i løbet af nogle minutter bliver de lækre sprøde

De kan opbevares i en tætlukket dåse i lang tid.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)