onsdag den 18. marts 2015

Orangestænger - bedre end Karen Volf's


En købesmåkage som jeg godt kan lide er Karen Volf's orangestænger. Så derfor forsøgte jeg selv bage en portion. De blev rigtig lækre, men jeg synes ikke smagen af appelsin var helt så gennemtrængende som i købevarianterne. Men det gjorde ikke noget ved den samlede vurdering. Du kan vælge ikke at dyppe stængerne i chokolade - men det mente kæresten helt klart ikke kunne undværes. Samtidig kan du også vælge at bruge lys eller hvid chokolade i stedet for den mørke jeg har anvendt. Men det er jo fordelen ved at bage dem selv.




ca 30-40 (en bageplade)
115 g mel
100 g smør
65 g marcipan
40 g sukker
1 spsk kartoffelmel
saft og skal fra 1/2 appelsin
50 g chokolade til at smelte og dyppe i


Ælt smør,sukker, marcipan, appelsinsaft og appelsinskal lidt sammen inden du tilsætter begge slags mel. Dejen skal æltes så lidt som muligt, men skal ende med at være en ensartet masse. Stil dejen på køl i 2-3 timer.

Kør derefter dejen igennem kødhakkeren (som ved vaniljekranse). Du kan selv bestemme størrelsen af dine småkager, Jeg valgte en længde på 4-5 cm, idet de derved hverken var for lange eller små.

Bages ved 200 grader i ca 8 minutter til de er gyldne. Lad dem afkøle inden du pensler eller dypper dem med chokolade - eller spis dem som de er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)