onsdag den 15. april 2015

Havrekage med blommer - en fejlkage, som blev rigtig god



Indrømmet så var jeg lidt mere spændt end normalt da denne kage kom ud af ovnen. For ikke nok var det en testkage, dvs jeg havde selv komponeret opskriften. Da jeg skulle veje mel af, kom jeg til at veje alt for meget af. Det opdagede jeg da jeg vendte melet sammen med smørmassen. Der var da alt for meget mel. Så kikkede jeg lidt nærmere på den opskrift jeg havde lavet. Der stod 180 gram mel og ikke 380 g som jeg havde vejet af!




Så der kom noget mere mælk og bagepulver i end planlagt, og en større form blev fundet frem. Men der kom ikke så meget ekstra fedtstof og sukker i. Dels fordi jeg ikke havde så meget smør og dels fordi jeg gerne ville undgå at det færdige resultat blev for sød.

Resultatet blev en lækker svampet kage, hvor du ikke kunne smage at der var sparet på smør eller sukker. Blommerne var klart med til at give kagen den svampet smag, og gjorde at selv et par dage efter virkede kagen stadig lige så lækker som nybagt. Du kan måske overveje at vende blommerne i et par spiseskefulde flormelis inden de kommes på. For de kan have en lille svag tendens til at være syrlige.

Jeg valgte at riste havregrynene i ovnen for at give en nøddeagtig smag, men det er ikke strengt nødvendigt

Form på ca 30*20 cm
500 g blommer
380 g hvedemel
200 g sukker
150 g blødt smør
100 marcipan
100 g havregryn
3 dl mælk
6 tsk bagepulver
4 æg
Kornen af en vaniliestang

Rist evt havregryn i ovnen ved 200 grader varmluft i ca 10-15 minutter til de begynder at få lidt farve

Pisk vaniljekorn, sukker og smør luftig, hvorefter æggene tilsættes et efter et. Kom havregryn i, og sigt mel samt bagepulver sammen, og sigt det det i dejen samtidig med at mælken kommes i dejen. Begge dele skal vendes forsigtigt i dejen. Fordel dejen i bradepanden, som er beklædt med bagepapir.

Rens æbler/blommer og skær dem i mindre stykker og fordel dem oven på dejen. Når dejen kommer i ovnen og begynder at hæve, hæver dejen op over blommerne.

Bages ved 200 grader varmluft i ca 40 minutter.

Serves evt med flødeskum. Hvis du ikke får det hele spist samme dag, skal du helst opbevare kagen uden for køleskabet. Den kan nemt holde et par dage

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)