onsdag den 1. april 2015

Manitobabrød og boller

Da jeg var i den lokale kvickly kom forbi en palle med rester til 5 kr - der i blandet lå til min store overraskelse flere poser af mel fra Skærtoftmølle. Så der kom en del poser ned i kurven. Nogle af poserne var med manitobamel, som jeg i lang tid har ville prøve. Så hvad var mere oplagt end at kaste mig over en portion til weekendens (morgen)brød.





Manitoba mel har et meget højt proteinindhold og glutennetværk. Derved også meget gode bageegenskaber, men det også noget mel som helst ikke skal anvendes rent, så derfor brugte jeg halv manitoba- og hvedemel.

Portionen endte med at give både et stort brød og 5 store boller.
580 g vand
350 g manitoba mel
350 g hvedemel
15 g salt
10 g gær

Smulder gæren ud i melblandingen og ælt vandet i. Ælt dejen ved lav hastighed i nogle minutter, lad derefter dejen hvile i ca 10 minutter inden du ælter tilsætter salten og ælter dejen til den slipper skålen.

Lad dejen hæve køligt i 8-24 timer, lad den derefter stå ved stuetemperatur nogle timer hvis du har mulighed for det inden du spænder dejen op til brød eller boller. Lad derefter dejen hæve i to - tre timer - anvend gerne hævekurv til brødet.

Brødet bages ved 250 grader i ca 10 minutter og derefter 230 grader i 20-25 minutter
Bollerne bages ved 250 grader i ca 18 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)