mandag den 27. april 2015

Store bededag - store hvededag

Så nærmer en af forårets dejlige fridag sig, og naturligvis (kunne man næsten sig) er der også tilknyttet noget specielt mad til denne dag - nemlig hveder. Jeg husker stadig et par år hvor jeg næsten kun levede af hveder den fredag. For jeg elsker nyristede hveder med smør og røget file.


I rigtig mange år var hveder nogle meget luftige boller som ikke havde set skyggen af fibre. Men det er blev ændret de i sidste år. Men jeg er personligt lidt i tvivl om at de fibrerige ikke nogle gang kan blive for sunde og kedelige. Jeg har et par gange kastet mig over selv at bage hveder, og ofte i en lidt grovere version en de klassiske. Men samtidig er de ikke spækket med den mængde fuldkorn og kerner som jeg normalt kommer i mine boller.

Men hvor jeg kan være i tvivl om hvor mange fibre der skal være i bollerne, så er jeg til gengæld ikke i tvivl om hvad det er som (i mine øjne) skiller dem ud fra almindelige lette boller. Det er at der indgår kardemomme i opskriften.

Første gang jeg bagte fuldkornshveder var efter denne opskrift, og det var nogle rigtig lækre hveder. Som havde den svage smag af kardemomme, men de lignede ikke de klassiske hveder pga der var kommet lidt for meget vand i dejen.

I år har jeg kastet mig over en justeret version af Claus Meyers hveder hvor jeg tilsatte lidt fuldkornsmel og lod dem langtidshæve for at smagen kardemomme fik lov til at udvikle sig. Dette må jeg klart indrømme er den bedste variant jeg har smagt længe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)