fredag den 15. maj 2015

Grove langtidshævet bagel




Da jeg for en del år siden for første gang faldt over en pose bagel i frysedisken, var jeg solgt. Jeg er helt vild med den sprøde skorpe og så den den seje krumme i selve baglen. Af en eller anden grund er det ikke et brød jeg bage så tit, hvilket jeg undre mig over hver gang jeg beslutter mig for "at nu skal det være". For det kan måske opleves som lidt "bøvlet" med at de skal koges, men det tager reelt kort tid.


Men nu syntes jeg det var tid til frisk bagte bagels og samtidig i en grovere variant end den jeg plejer at bage.

ca 6 bagels
150 g grahamsmel
125 g vand
100 g mælk
90 g hvedemel
65 g fuldkornsmel
40 g havregryn
10 g gær
1/2 spsk sukker
1/2 spsk olie
5 g salt
evt sesamfrø/hørfrø/solsikkekerner til drysning





Smulder gæret i hvedemelet, tilsæt de andre meltyper, havregryn, vand og mælk. Ælt dejen og tilsæt til sidst olien, sukker og salten, hvorefter dejen æltes til den er smidig. Lad dejen hæve 8-48 timer i køleskabet og lad den derefter hæve i ca 2 time ved stuetemperatur.

Dejen deles og formes til ca 6 boller, hvor du laver et hul i midten. Hullet skal have en diameter på mindst 3 cm, så bolden ender med at ligne en ring til sidst. Lad ringene efterhæve på en bagepladse i ca 15 minutter.


Tag enten en stor gryde eller en sauterpande og kom vand i. Når vandet har kogt et par minutter kommes dejringene i. Du må ikke kommmer flere ringe i en overfalden af gryden/panden tillader, derved skal du koge portionen over flere gange. Ringene kommer selv op til overfladen når de er klar - ca 1 minut. Det passede med at jeg kunne tage den første op, lige som jeg kom den sidste i. Tag dem op med fx en hulske og placer dem på en plade og drys med det samme med fx seasmfrø eller salt over.

Bages ved 230 grader i ca 15-20 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)