fredag den 22. maj 2015

Maltrugbrød



Normalt anvender jeg enten maltsirup eller maltmel i mine rugbrød. Men i denne portion anvendte jeg både maltsirup samt maltmel  og samlet anvendte jeg en lidt højere mængde end normalt. Jeg håbede på at dette kunne give en mere mørk smag til brødet.



Samtidig valgte jeg at skrue op for mængden af rugkerner og lidt ned for de andre kerne som kom i brødet. Dette skyldes at rugkerner indeholder færre kulhydrater end fx solsikkekerne. Så brødet skulle gerne være lidt sundere. Resultatet var et lækkert rugbrød, men ikke så mørkt som jeg havde håbet. Men så skal jeg vist i stedet tilsætte kulørsovs eller soya for at det bliver rigtig mørkt


1 rugbrød
75 g hørfrø
150 g solsikkekerner
400 g rugkerner
625 g vand til at sætte i blød
15 g salt

325 g vand
300 g rugmel
300 g hvedemel
25 g maltsirup
25 g maltmel
10 g gær



Sæt kerner i blød i vand og stil skålen i køleskabet i ca 24 timer

Smulder gæren ud i melet, ælt mel, vand og de iblødsatte kerner sammen. Tilsæt derefter maltsirup samt salt og ælt dejen en sidste gang.

Kom dejen i en rugbrødsform, og stil den på køl i 8-36 timer. Stil dejen ud på køkkenbordet ca 2 timer før du skal bage den.

Bages ved 180 grader i ca 80 minutter


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)