fredag den 29. maj 2015

Rosmarin-kartoffelbrød bagt på grillen - alternativ til foccaciabrød





Et af mine ynglingsbrød (især i grillsæsonen) er foccaciabrød. Men denne gang havde jeg lyst til at tviste det lidt. Jeg havde set en opskrift et sted hvor der kom skiver af kogt kartofler i (a la indbagt pizza). Men jeg kunne ikke huske nærmere til opskriften. Så derfor tog jeg udgangspunkt i dejen til foccacia, men lavede den lidt mere fast for at den kunne holde formen når den skulle hæve idet jeg bagte den på grillen og derved ikke kom den i en bradepandeform.


Resultatet blev et lækkert brød, som jeg nok vil foretrække at spise samme dag som det er bagt. Det slår på ingen måde foccaciabrødet, men ind imellem er det godt med lidt anderledes brød. Næste gang vil jeg overveje at måske komme lidt pastinak eller selleri imellem i stedet for kartofler.

1 brød
100 g hvedemel
100 g vand
75 kogte kartofler i skriver
50 g fuldkorns manitoba mel (eller speltmel)
25 g olie
5 g salt
5 g gær
Rosmarin, (hvidløg), flagesalt og olie

Smulder gæren ud i hvedemelet og ælt det sammen med manitoba mel og vand. Tilsæt derefter olie og salt inden dejen æltes en ekstra gang og stilles på køl i 8-24 timer.

Træk efterfølgende dejen ud til cirkel ca 25 cm diameter. Kom en af kartoflerne på den ene halvdel af dejen. Kom rosmarin, olie og lidt salt på kartoflerne. Du kan også komme lidt hvidløg på hvis du har lyst).

Fold det andet stykke dej over, så det bliver foldet til halvmåner og tryk kanterne godt sammen. Kom rosmarin, olie og salt ovenpå og lad brødet hæve en time ved stuetemperatur inden de bages. Enten i en ovn ved 200 grader i 25-30 minutter eller på grillen i ca 20 minutter



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)