mandag den 15. juni 2015

Gateau Marcel - portionsanrettet chokoladekærlighed

Dette er virkelig en opskrift der findes forskellige "oprindelige" varianter af. Jeg har valgt at tage udgangspunkt i brødrene prices opskrift. For den indeholder hverken husblas eller glukose - ting som jeg ikke forbinder med en Gateau Marcel/Gateau Michel Michaud.



Tidligere når jeg har lavet denne dessert har jeg tænkt på at det var her man burde anvende en god kvalitets chokolade. For det er en kage som virkelig virkelig bærer præg af den chokolade du anvender. Så da jeg havde mulighed for at teste noget godt chokolade fra cakao.dk skulle noget af chokoladen klart bruges til denne dessert.

Ulempen ved desserten er at der er til 6-8 personer, og det er lidt for meget hvis den skal laves til en hyggeaften for to. Så derfor valgte jeg at lave 1/3 portion og bage det i 2 ramekiner. Det en kage hvor kvaliteten af den chokolade du anvender har meget stor betydning, så hvis du har en ekstra god chokolade, vil jeg klart anvende denne.


1 springform
175 g Benedict mørk chokolade 72 %  - eller en anden god mørk chokolade (60-75 %)
175 g smør
175 g sukker
3 bæger pastariserede æggeblommer
3 1/2 bæger pastariserede æggehvider
smør og sukker til formen
kakao til pynt

2 ramekiner:
50 g Benedict mørk chokolade 72 %  - eller en anden god mørk chokolade (60-75 %)
50 g smør
50 g sukker
0,8 bæger pastariserede æggeblommer
1 bæger pastariserede æggehvider
smør og sukker til formen
kakao til pynt

Smelt smør og chokolade sammen over et vandbad.
Pisk 115 g sukker og æggeblommer luftigt og lyst sammen i en skål.
Pisk æggehviderne og resten af sukker stive i en anden skål.

Vend forsigtig det smeltet smør-chokolade sammen med de pisket æggeblommer. Fold derefter forsigtig de stiftpiskede æggehvider i. Jeg gør ofte det at jeg først tager en lille 1/3 af massen æggeblommer og pisker godt sammen med smør-chokoladen og vender derefter forsigtig resten af æggeblommerne i, og gør det på samme måde med æggehviderne.

Smør en springform med smør og drys den derefter med sukker. Hæld 2/3 af chokolademassen i formen og bag den i 30 minutter ved 175 grader (ca 12 minutter hvis du bager i  portionsform) . Resten af chokolademassen stilles på køl imens.
Kagen vil ikke virke bagt når du tager den ud af ovnen, og vil falde sammen når den køler af. Hvilket er helt korrekt.

Når kagen er bagt lader du den afkøle helt hvorefter du fordeler resten af chokolademassen på kagen. Lad kagen køle nogle timer - eller natten over og drys med lidt kakao inden du serverer. Det er en af de kager hvor jeg forsøger at få taget af bunden til springformen, men det er meget ofte at jeg ender med at servere den på bunden.

Smager super godt med en god vaniljeis til

Benedict chokoladen i indlægget er sponsoreret af cakao.dk men holdningerne er mine egne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)