onsdag den 17. juni 2015

Kvaliteten af chokolade når du bager

Indrømmet så er jeg en af dem som mange gange overvejer om du nu virkelig kan smage om det er en god kvalitet chokolade du anvender i fx muffins. Med mel oplever jeg at du nogle gang helt klart kan mærke forskel på hvilken kvalitets mel du anvender.



På chokoladefronten har jeg hidtil valgt den billigere løsning. Så det har tit været den billige kogechokolade fra supermarkedet eller grænsebutikken der er blevet anvendt. Men da jeg på facebook læste et indlæg fra firmaet cakao.dk som søgte bloggere der ville teste god chokolade, slog jeg til. For så kunne jeg testet om du kan smage (markant) forskel på om du anvender en god/høj kvalitet chokolade eller ej i kager.

Det var noget rigtig lækkert chokolade jeg modtog. Det både smagte og duftede af kvalitet - så som lækker spise-hygge-chokolade så var det klart bestået. Min bagetest skulle bestå af to dele - dels en klassisk muffin med chokolade stykker og så en rigtig lækker chokolade dessert, nemlig Gateau Marcel.




Chokoladen jeg testede til muffin var:
Chokoladen jeg testede til Gateau Marcel var:

Det var en test som jeg ikke havde problemer med at finde deltagere til, og de fik mulighed for at smage et lille stykke af den rene chokolade efterfølgende.

Vedrørende chokoladen på 85 % så var holdningen klart at den smagte bedst rent i stede for at komme i kagen. Den fik en mere bitter smag frem i når den blev bagt.

Til gengæld var der delte meninger om du kunne smage forskel på chokoladen med 63 % og kogechokoladen i muffins. Men hvis du fik nogle rene stykker chokolade i muffinen var der ingen tvivl - så smagte den på 63 % markant bedst.

Modsat var der ingen tvivl blandt testerne - den portion Gateau Marcel som var lavet på den gode kvalitet chokolade smagte markant bedre end den anden.

Så hvis du spøger mig - en rigtig god kvalitet chokolade er klart værd at købe hvis du spiser "rå" eller anvender den i en mousse eller kage hvor chokoladesmagen er det bærende element i kagen. Som fyld i fx en muffin så er der en stor risiko for at smagsoplevelsen forsvinder - med mindre du sørger for at lave chokoladestykkerne store.


Benedict chokoladen i indlægget er sponsoreret af cakao.dk men holdningerne er mine egne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)