fredag den 5. juni 2015

Ølsticks - med øl

For et stykke tiden siden så jeg en opskrift på ølsticks, og den så lækker ud. Men jeg undrede mig over at der ikke var øl i dejen. Det kunne da være et et lidt sjovt tvist. Så derfor valgte jeg at anvende øl i min version af ølstick. Men du kan også nemt vælge blot at anvende vand.

Denne portion blev lavet på grillen og forsvandt som dug for solen, så jeg fik slet ikke taget et billede af det færdige resultat. Men de blev flotte gyldne og osten smeltede rigtig fint.



Eneste ulempe var at vi ikke havde nok varme på grillen i starten, så de blev ikke helt sprøde. Men næste gang må der fuld hammer på grillen, så bliver de lækre sprøde.




ca 20 styk
150 g øl
150 g hvedemel
50 g fuldkornsspeltmel
5 g salt
3 g gær (eller 15 g hvis du ikke koldt hæver)

Drys
Fx salt, sesamfrø, krydderier og revet ost

Smulder gæren ud i melblandingen og ælt det sammen med vand i nogle minutter. Tilsæt derefter salt og ælt dejen til den er glat og slipper skålen.

Stilles på køl i 8-24 timer (eller 1 time hvis du ikke langtidshæver)

Vend dejen ud på et meldækket bord og rul den tynd. Kom lidt vand eller olie på dejen og drys med det du ønsker.

Bages ved 250 grader i ca 15 minutter - jeg bagte denne portion på grillen i ca 15 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)