mandag den 22. juni 2015

Nu blomstre hyben, så det er tid til at lave hybente

Sidste år prøvede jeg for første gang selv at lave hybente, og det blev rigtig godt og holdt pænt på smagen og farven til maj måned hvor jeg begyndte at bruge friske blade.




Sidste år kom jeg lidt sent igang med at drikke lave og drikke hybente, så der fik jeg testet det i slutningen af maj måned.

Men i år har jeg drukket hybente i nogle uger allerede og men jeg venter til midten af juni med at tørre nogle blade til at gemmerne. For smagen skal jo helst kunne holde.

Du kan bruge det tørret hyben til mere end te. Det kan nemt anvendes som pynt på forskellige kager og giver en rigtig flot farve. Du kan også anvende de friske hybenblade oven på forskellige kager med fx glasur.

Opskriften på tørret hybente kan du finde her. Den friske hybente laver du ved at hælde varmt tevand over de friske (og rene) hybenrosenblade og lad det trække nogle minutter. Så forsvinder farven helt fra hybenrosenbladene, som bliver til nogle hvide/gennemsigtige blade som du kan fiske op, inden du drikker teen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)