mandag den 8. juni 2015

Pitabrød (på ølandshvede)

Nu var det min tur til for første gang selv at bage pitabrød. Jeg var meget spændt på hvordan det færdige resultat ville blive. For kunne jeg få dem til at hæve op så der blev det luftrum der skulle være.


Resultatet blev rigtig godt, jeg syntes dog at de var lige lidt til den søde side, så derfor har jeg reduceret mængden af honning i opskriften. Men med en god portion tzatziki så smager de ikke søde.



Det var planen at de skulle bages med ølandshvede, men jeg var løbet tør så i stedet blev der brugt almindeligt hvedemel


5 pitabrød
150 g (ølands)hvede
125 g vand
75 g durummel
1 spsk olivenolie
1/2 spsk honning
5 g gær
2 g salt


Smulder gæren ud i melblandingen, og ælt vand og honning i dejen. Ælt derefter både salt og olie i dejen og ælt den godt sammen.


Stil dejen på køl i 8-24 timer, hvorefter du tager den ud og lader den stå en times tid. Form derefter ca 5 boller som trykkes godt flade (så du er sikker på at de hæver opad og ikke udad). Lad bollerne hæve en times tid inden du bager dem ved 250 grader i ca 5 minutter hvorefter du vender dem og lader dem bage videre igen i ca 5 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)