fredag den 26. juni 2015

Pitabrød på rugmel

Efter den positive oplevelse med min første variant af pitabrød, blev denne fuldkornsvariant bagt. Jeg reducerede mængden af honning så den søde smag forsvandt.

Idet disse pitabrød indeholder mere fuldkorn end den anden opskrift bliver de ikke lige så luftig som de andre. Men dommen var helt klart at denne opskrift var den bedste. Ulempen er blot at det er som om luftlommen forsvinder hvis de bliver gemt til næste dag. Jeg overvejer derfor ikke at vende dem i ovnen som jeg eller normalt gør. For da de blev vendt, hævede de ikke op igen. Men så har jeg jo en god undskyldning til at lave en ny portion



5 pitabrød
100 g hvedemel
75 g fuldkornsrugmel
75 g mælk
75 g vand
10 g gær
25 g rugflager eller havregryn
1 spsk solsikkeolie
1/2 spsk honning
2 g salt

Kom meltyperne og rugflagerne i en skål og smulder gæren i melet. Ælt det derefter sammen med honning, vand og mælken i nogle minutter inden du kommer salt og og spdiskommen i og ælter igen.

Stil dejen på køl i 8-24 timer, hvorefter du tager den ud og lader den stå en times tid. Form derefter ca 5 boller som trykkes godt flade (så du er sikker på at de hæver opad og ikke udad). Lad bollerne hæve i ca 30 minutter tid inden du bager dem ved 250 grader i ca 5 minutter hvorefter du vender dem og lader dem bage videre igen i ca 5 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)