mandag den 29. juni 2015

Sommer, sol og jordbærmarmelade

En af de frugtsæsoner jeg elsker mest, er nok jordbærsæsonen. De er lækre som snack, tilbehør til salat, i kager osv. De sidste to år har jeg selv lavet jordbærmarmelade, og der er kun to problem med det. For det første får du altid lavet en for lille portion og dernæst bliver du afhængig af det færdige resultat.  For når du først en gang har oplevet en efterårs/vinterdag at åbne et glas jordbærmarmelade, hvorefter duften af sommer pludselig kommer frem, så er du solgt. Jeg synes ikke at selv de bedste købeversioner kan komme i nærheden af det og når det nu er forholdvis nemt selv at lave det, hvorfor så ikke.




Husk at skylle jordbærerne inden du nipper toppen af, for ellers suger de væske til sig og det er ikke meningen hvis de skal spise rå.

ca 6 dl marmelade:
500 g renset jordbær (skåret i kvarte hvis du ikke vælger at blende portionen til sidst)
250 g rørsukker (eller almindelig sukker)
1/2 vaniljestang (eller 1 hel vaniljestang hvor du har brugt kornene til noget andet)
1 dl vand
evt melatin
atamon eller cognac

Kom det hele i en gryde og lad det små simre (pas på for det kan pludselig hurtig koge over).

Jeg vælger at blende marmeladen, så er den nem at arbejde med (bliver flot glat), men du kan nemt undlade det (så skal du dog skære jordbærene i mindre stykker når du renser dem). Hvis du fx ønsker lakridssmag i marmeladen skal du bare tilsætte det inden du kommer melatin i.

Det er smagssag om du ønsker at stivne marmeladen. Men jeg anvender melatin - dosering afhænger af hvilket mærke du køber. Så læs nærmere på posen med melatin.

Sidste år lavede jeg dobbelt portion i forhold til det første år og lavede at ca 3 kg renset bær. Det gjorde at vi to personer (næsten) kunne strække marmeladen til marts måned.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)