fredag den 3. juli 2015

Claus Meyers hverdagshvedebrød med manitoba mel og surdej



Indrømmet så var jeg lettere skeptisk da jeg så Claus Meyers opskrift på hverdagsbrød for den indeholder en surdej som du selv skal lave. Brød med surdej synes jeg ofte har en tendens til at blive for syrligt, men jeg må nok indrømme at dette ikke er gældende for disse boller.



De blev rigtig lækre og hvis jeg bagte boller flere gange om ugen, så var det klart en opskrift jeg ville anvende for så kunne der løbende kunne anvende surdejen. Men nu prøver jeg holdbarheden på surdejen ved at opbevare den i køleskabet. Det bliver lidt spænende at se hvordan det spænder an.



ca 16 boller:
Fordej:
200 g vand
125 g hvedemel
125 g rugmel
1 1/2 tsk honning
5 g gær

Smulder gæren ud i melet og rør resten af ingredienserne. Stil dejen tildækket på køkkenbordet i 2-3 døgn

Dej:
fordejen
600 g hvedemel
600 g vand
200 Manitoba fuldkornshvedemel
12 g salt

Kom fordej, vand, fuldkornsmel, salt og halvdelen af hvedemelet i en skål. Rør dejen igennem med en grydeske. Rør og træk i dejen - som hvis du skulle piske flødeskum med hånden. Tilsæt resten af hvedemelet efterhånden og ælt 5-10 minutter (jo mere du ælter desto bedre glutennætværk). Ælt evt et par minutter, hold en pause og ælt så igen - denne proces kan gentages et par gange.

Hæve kølet i 8-12 timer. Hæld forsigtig ca 2/3 dejen ud på et meldrysset bord og stil resten i køleskabet. Så har du en ny fordej som blot tilsættes til brøddejen til næste bagning.

Brødet bages ved 250 grader i ca 10 minutter og derefter ca 30 minutter ved 230 grader. Begynder brødet at blive for mørkt under bagning kan du komme lidt staniol på brødet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)