onsdag den 15. juli 2015

Hasselnøddevafler - med frisk frugt eller marmelade

På vores sommerferie var frisk bagte vafler mange gange på morgenmadbuffeten. Det syntes jeg var
rigtig lækkert og havde derfor lyst til selv at lave en portion i weekenden. Men jeg syntes den skulle have et tvist, og kom derfor hasselnødder i. Du kan enten lave det på hasselnødder som du selv rister eller laver til mel, eller anvende købt hasselnøddemel (eller mandelmel).



Smagen af nødderne var ikke så gennemtrængende som jeg havde håbet på. Så næste gang tror jeg at mængden bliver lidt øget.

ca 4 vafler
200 g mælk
90 g hvedemel
50 g  hassenøddemel
10 g smeltet smør
1 æg
1 tsk bagepulver
1/2 tsk vaniljesukker eller korn af 1/4 vaniljestang
1 nip salt

Pisk alle ingredienserne sammen i en skål til dejen bliver blank og glat. Lad dejen hvile i køleskabet i ca 30 minutter.

Steg vaflerne i et vaffeljern til de er flotte gyldne. Hvis du ikke har et vaffeljern kan du prøve at lave små klatkager af dejen og stege dem på en pande. Jeg har ikke forsøgt det selv, men det burde kunne lykkes. Dog ikke med et så sprødt resultat.

Serveres fx med frisk frugt eller marmelade og skal helst spises imens de er lune.

Den sidste vaffel fik lige lidt for længe i vaffeljernet, men så var den perfekt til en isvaffel :-)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)