fredag den 24. juli 2015

Hjemmelavet solbærmarmelade

Personligt var jeg ikke vild med solbærmarmelade da jeg var barn - syntes det var alt for stærk. Men nu har vi efterhånden lavet solbær marmelade i rigtig mange år, og jeg er helt vild med det. Årsagen er meget enkelt - jeg kommer lidt mere vand i, end opskrifterne normalt anbefaler.


I år skulle der igen høstes solbær og det er en process jeg rigtig godt kan lide. Modsat de sidste par år, lavede jeg i år ikke en stor portion marmelade. I stedet blev det en mindre portion og resten af bærerne kom i fryseren. Dels fordi vi stadig havde nogle glas fra sidste år som ikke var blevet spist, men også fordi jeg gerne ville have nogle hele bær som kunne anvendes i bagningen. Når vi at løbe tør for solbærmarmelade, så kan jeg altid tage nogle bær op og lave en portion marmelade.

Opskrift på marmelade:
1 kg solbær
0,75 liter vand (eller blot 0,5 liter hvis du ikke synes solbær er stærk)
900 g sukker
melatin - følg dosis på den variant du anvender.

Skyl solbærene rene og fjerne eventuelle stilke. Kom derefter bær, vand og næsten alt sukker i en gryde at lad det komme i kog, og derefter småkoge i ca 5-10 minutter i alt. Skum eventuelle urenheder væk. Bland melantin og resten af sukkeret sammen og rør det i den varme marmelade. Lad marmeladen småkoge i ca 2 minutter inden det kommes på glas.

De sidste par år er min solbærmarmeladen blevet lidt for tyndt, så derfor valgte jeg i år at bruge fuld dosis af melantin + 25%.

Skyld de skoldet glas i enten cognac eller atamon inden du komme marmeladen. Skal opbevares køligt når du har åbnet for glasset. Det samme glæder for de glas som ikke er "klikket" i løbet af nogle timer. De er ikke dårlige, men der er ikke dannet vakuum så glasene er ikke lukket helt tæt. Start derfor med at tage af de glas - og lad dem stå i køleskabet. Men ellers kan de andre glass stå i et mørkt skab i et køligt rum lang tid.

Vi bruger også ofte solbærmarmelade som tilbehør til kødsovs og hakkebøffer. Det lyder virkelig mærkeligt (og jeg var også lettere skeptisk første gang kærsten introducerede mig til det), men det smager rigtig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)