onsdag den 22. juli 2015

Muffins med syltede hyben og pyntet med hyben


 Da jeg bagte muffins med blommer, tænkte jeg på om de syltede hyben ikke også kunne anvendes i muffins. Men samtidig ville jeg også gerne have at de blive lidt syrlige hvorfor citronskal og citronsaft også skulle i. Efter lidt søgning på nettet, faldt jeg over en opskrift fra Claus Meyer, som jeg tog udgangspunkt i, men valgte fx at også at tilsætte havregryn.


Har du ikke syltede hyben så kan marmelade også nemt anvendes. Men hvis den er for sød så vil jeg reducere noget på mængden af sukker og øge mængden af citron.

Jeg valgte at gå "all in" med hyben. Så de færdige muffins blev pyntet med med hybenrosesirup og tørret hybenblade. Det gav et flot færdig resultat - og de smagte super gode.

ca 10 stk
100 g mælk
100 g syltede hyben (uden væske)
100 g hvedemel
75 g sukker
50 g havregryn
50 g smeltet smør
1 æg
2 spsk citronsaft
revet skal af 1/2 citron
2 tsk bagepulver

Pisk æg, smør, mælk, citronsaft og citronskal sammen i en skål.

I en anden skål blandes hvedemel, havregryn, sukker, bagepulver og salt sammen. Hæld de våde ingredienser over de tørre og vend det forsigtig rundt. Vend hurtigt de syltede hyben i.

Fordel dejen i muffinsformene og bag dem ved 190 grader i ca 20 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)