fredag den 14. august 2015

Bygbrød/boller med surdej

Lige siden jeg læste en opskrift af Claus Meyer på bygbrød, har jeg ønsket at bage med bygmel. Men det er ikke lige sådan til at få opstøvet bygmel (eller også har jeg bare være uheldig). Men da jeg på fødevarefestival stødte på en pose med bygmel (dog kun 40 % bygmel og 60% speltmel), så slog jeg til.

Da jeg havde en portion  da jeg havde en portion surdej efter sidste bagning af Claus Meyers hverdagsbrød anvendte jeg den. Det er en stor mængde surdej i forhold til mængden af bygmel. Men det skyldes at byghvedemel giver en bitter smag, men sammen den store mængde af andre typer mel og honningens sødme skulle det give det en balance i brødet.

Jeg var noget spændt på hvordan dejen hævede, for jeg tilsatte ikke noget gær ud over surdejen. Samtidig havde surdejen stået i køleskabet i 1 uge. Men resultatet blev rigtig lækkert og luftigt, og smagte på ingen måde syrligt.

ca 14 boller
480 g surdej fra hverdagsbrød
400 g vand
250 g fuldkorns bygmel og speltmel
250 g hvedemel
18 g honning
10 g salt

Ælt hvedemel, bygmel, honning og vand sammen i nogle minutter inden du tilsætter surdejen og derefter salten. Jeg valgte at ælte dejen sammen i hånden på samme måde med med hverdagsbrødet. Men du kan også gøre det på maskine

Stilles på køl i 12-24 timer og derefter på køkkenbordet et par timer, inden det formes til boller bages ved 250 grader i ca 20 minutter



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)