onsdag den 9. september 2015

Blomme og æblesæson er i fuld gang - du kan bruge dem til meget


Lige nu er efteråret ved at nærme sig - lidt underligt for det har næsten ikke været sommer. Men trods den manglende sommer så er blomme- og æbletræerne rundt omkring fulde med masser af lækker frugt. Vores blommer skal dog have et par uger endnu, men flere steder er de modne.

De sidste par år vi har været gode til at få anvendte en del af blommerne og æbler til andet end at spise. Det har givet nogle meget lækre resultater, både som marmelade, saft og kager.

Noget af det (fx marmelade og saft) kan gemmes til vinteren, og samtidig kommer jeg altid et par poser blommer i fryseren. Så kan de anvendes når det passer dig. Du skal dog i den forbindelse huske at når blommerne tør op så bliver de også lidt brune (pga de får luft), så de skal helst ikke ligge for lang tid.

Af vores  vilde selvsået æbletræer, har jeg lavet æblesmør, bagt æbleboller og der skal også bages en kage med æbler. Nogle år laver jeg også æblesaft, det håber jeg på at kunne når i år. Det anvender jeg ofte i gryderetter i løbet af vinteren idet det giver en lækker smag i retten

Blommetræet er har igen i år mange blommer, så selv om naboen plejer at hjælpe med at høste, kan vi næsten ikke få anvendt alle blommerne.


Så meget snart står det på smuldre kagemuffins med blommer og blommemarmelade. Samtidig skal jeg også bage en portion af denne blommekage som blev til ved en fejl i foråret.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)