fredag den 4. september 2015

Harvest festival - høstsmåkager/cookies a la emmerys

Dette er nogle utrolig lækre småkager med sødme fra det tørret frugt. Indrømmet så mener jeg helt klart at rosiner ikke skal i kager, men i dette tilfælde passer de rigtig godt ind.




Opskriften skulle oprindelig være fra emmerys - jeg har aldrig smagt de oprindelige så om det er korrekt ved jeg ikke. Blot ved at dette småkager som smager rigtig godt. Så der er fluks blevet lavet en ny portion dej, der er kommet i fryseren. Så kan jeg tage et par stykker op ad gangen og bage dem når vi bliver lækker sultne.

ca 15 stk
90 g rosiner (helst lyse)
90 g hvedemel
80 g havregryn
75 g hakkede tørrede abrikoser
75 g smør
60 g brun farin
50 g rørsukker
35 g hakkede valnødder (eller hasselnødder)
10 g honning
1 æg
1/2 knivspids bagepulver
1/2 tsk stødt ingefær
1/2 tsk kanel


Rør begge typer sukker, honning samt smør samme. Tilsæt derefter æg og rør godt rundt inden hvedemel, havregryn, bagepulver, ingefær og kanel tilsættes. Vend til sidst rosiner, abrikoser og nødder i dejen, som derefter stilles i køleskabet i mindst en time. Den oprindelig opskrift siger hasselnødder, men jeg havde ikke nogle og anvendte i stedet valnødder.

Form dejen til en pølse med en diameter på ca 5 cm og skær den i 1/2 cm tykke skiver. Jeg vælger ofte at komme dejen på køl igen i ca 15 minutter  når jeg har formet den til en pølse, så er det nemmere at skære skiverne. Du kan så vælge at bage alle småkagerne derefter, men jeg vælger ofte kun at bage nogle af dem og komme resten i fryseren. Så er der noget lækkert til en dag hvor du ikke har tid til at ælte en ny dej sammen - og de ligger samtidig ikke i en skål og bare frister.

Jeg kom dem på en bageplade med god afstand imellem da jeg var bange for at de flød ud. Men det gjorde de ikke, om det skyldes at mine dejstykker kom direkte fra fryseren ved jeg ikke. Bages ved 170 grader i ca 15 minutter


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)