onsdag den 23. september 2015

Hvad kan ersatte æg i kager


Der kan være flere årsager til at du ikke ønsker at anvende æg i din bagning. For mig skyldes det oftest at jeg er løbet tør for æg, Så må man kaste sig over nogle alternativer. Men inden du gør det, skal du overveje hvorfor ægget skal anvendes i kage.



Æg er både med til at samle dejen og få dejen til at hæve samt give den farve.

Æggeblommen er pga fedtindholdet med til at give en blød struktur samt farve til dejen.

Det er ofte de pisket æggehvider som er hævemidlet i en kage, idet luftboblerne som er i æggehviden udvider sig under bagning, hvorved dejen løfter sig.

Chiafrø:
Hvis du pisker 1 spsk chiafrø sammen med 3 spsk vand, som efterfølgende lader det stå lidt, så ender du med at få en "grød"masse som hæver når kagen bliver bagt, og derved kan erstatte ægget.



Dette har jeg fx. gjort med disse cookies


Banan:
En most (og gerne godt moden) lille banan kan tilføre kagen den bløde struktur som især æggeblommen giver kagen. Men du får ikke helt samme luftige kage som hvis du anvendte æg - men jeg synes personligt at det er meget tæt på

Disse lækre kokostoppe er lavet med banan i stedet for æg, og smager rigtig godt.




Æblesaft/most
Æblesaft/most tilfører på samme måde som en banan, det færdige resultat en blød struktur. Samtidig giver æblesaften næsten en lige så luftig kage som hvis du anvender æg.

I disse chokolade muffins anvendte jeg både æg og banan

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)