mandag den 28. september 2015

Langtidshævet knækbrød med rug- og manitoba mel

Normalt når jeg bager knækbrød er det med masser af kerne, men jeg havde lyst til at bage nogle knækbrød som kom tættere på dem du køber.

Disse kom rigtig tæt på, men jeg fik ikke rullet dem helt tynde nok. Men de var super gode.




ca 16 styk
200 g vand
100 g hvedemel
50 g manitoba mel
50 g havregryn
50 g rugmel
10 g gær
5 g salt

Evt seasamfrø eller birkes


Smulder gæren ud i melblandingen og ælt det samme med vandet. Tilsæt salt og ælt til dejen har en blank overflade.

Stilles på køl i 1-24 timer.

Vend dejen ud på et meldrysset bord og rul den helt tynd (ca 1 1/2 mm tykkelse). Prik med en gaffel og pensel med lidt vand. Bland fx seasamfrø samt birkes sammen og drys det på dejen.

Som nævnt så blev mit færdige resultat lidt for tyk. Så næste gang vælger jeg at dele portionen i to og rulle dem ud hver for sig. For min ene portion fyldte næsten hele pladen og kunne derfor ikke rulles tyndere.

Dejen skæres i stykker med pizzahul og bages ved 200 grader i 15-20 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)