onsdag den 14. oktober 2015

Hjemmebagte (bastogne) kiks og en god kop te :-)



Kombinationen af god kop te og bastognekiks er for mig virkelig efterårs/vinterhygge. Men de opskrifter jeg kunne finde indeholdt brunt bagepulver (bagepulver som giver smag), og da jeg ikke havde det i mit køkkenskab måtte jeg eksperimentere mig lidt frem.




Jeg syntes godt de kunne trænge til lidt mere smag af både kanel og ingefær for at de kommer tæt på de "rigtige" bagstogne kiks, så næste gang kommer jeg lidt ekstra i. Men hvis du ikke synes at smagen må være alt for gennemtrængende, så kan du bare følge opskriften neden for.

ca 6-8 styk
90 g hvedemel
60 g blødt smør
50 g brunt farin
25 g rørsukker
1/2 æg
1 tsk kanel
1/4 tsk ingefær
1/2 tsk bagepulver

Pisk smør og begge slags sukker luftig hvorefter æg tilsættes. Bland mel med krydderier og kom det i sukkermassen.

Rul dejen til en diameter på ca 5 cm og tryk den fald så den ender med at være en aflang stang som er ca 1,5 cm bred og 3 cm tyk. Jeg valgte at lave to riller som i de klassiske bastogne kiks med skaftet af en grydeske. Det er dog ikke så nødvendigt at gøre, for de flyder ud når de bliver bagt

Skær dem i stykker på ca 5 cm og kom dem på bagepladen - med afstand imellem pga de flyder ud. Bages ved 175 grader i ca 12 minutter.

Da jeg tog dem ud af ovnen var de klassiske riller forsvundet idet kagerne flyder godt ud. Men samtidig er kagerne meget bløde lige når du tager dem ud af ovnen, så du kan nemt lave dem igen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)