fredag den 23. oktober 2015

Irsk soda brød - nybagt brød på 45 minutter fra start til slut



Dette brød skulle være utrolig populær i Irland og samtidig skulle det både være hurtigt og let at lave - samt aldrig slå fejl. Så hvorfor ikke prøve det. Fordelen ved dette brød er at du ælter det sammen og kommer det i ovnen (næsten) med det samme.


Da jeg bagte portionen havde jeg ikke noget kærnemælk (det har jeg meget sjældent), men så lavede jeg en portion hjemmelavet kærnemælk. Brødet blev overraskende lækkert og størrelsen passede perfekt til to personer. Det vil helt klart være en nødløsning jeg bruger en anden gang.

Et lille brød
125 g hvedemel
100 g kærnemælk
2 g tsk salt
1/4 tsk natron


Sigt mel, salt og natron sammen i en skål. Lav en fordybning i midten og kom ca 2/3 af kærnemælken og ælt dejen godt sammen. Når dejen er blød men ikke våd skal der æltes ikke mere kærnemælk i.

Vend dejen på et meldækket bord og lad derefter hvile i ca 10 minutter. Form det til et brød på ca 10 cm i diameter og kom det på en bageplade. Bages ved 220 grader i ca 25-30 minutter

Du kan skær et kors (eller andet mønster) inden du kommer det i ovnen - det gjorde jeg, men det var ikke til at se bagefter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)