mandag den 5. oktober 2015

Morgenbrød med hvid helved og nøgenbyg



Disse boller blev æltet sammen på max ti minutter - inklusiv afvejning af mel. Så da jeg stillede dem på køl for at hæve, kunne jeg ikke lade være med at tænke på at for 4-5 år siden da ville jeg have anvendt amo-færdig blanding fordi det var besværligt selv at blande sammen. Jeg har ikke noget imod færdige blandinger som kan være nemt og hurtigt i en presset hverdag. Men de er dyre, og så lang tid tager det ikke selv at blande det sammen.



Jeg tog udgangspunkt i nogle rester fuldkorns mel som skulle anvendes - har du ikke hvid helved og nøgenbyg, kan almindelig fuldkornshvedemel og havregryn sagten anvendes i stedet for.

Resultatet er nogle lækre boller, som smager og mætter godt - og så tænker du faktisk ikke på at der er godt med fuldkorn i dem.



ca 12 stk
400 g vand
300 g hvedemel
200 g hvid helved
75 g nøgenbyg
30 g malt
12 g salt
10 g gær


Smuldren gæren ud i hvedemelet og ælt resten af ingredienserne i. Stil dejen køligt i 8-36 timer inden du former bollerne og bager dem ved 250 grader i ca 15 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)