mandag den 12. oktober 2015

Prinsesserugfler - Rødbederugfler



Disse rugfler med rødbeder kan på grund af farven næsten kaldes for prinsesserugfler. Jeg tog udgangspunkt i min normale opskrift på rugfler, men med lidt mere rugmel og rugkerner for at få lidt mere bid i det færdige resultat. Du kan svagt dufte rødbede når du bager bollerne, men det færdige resultat har ikke smag af rødbede.

Du kan også nemt anvende gulerødder, selleri eller pastinak i disse boller. Mine flød lidt for meget ud pga jeg havde kommet for meget vand i, så i opskriften neden for er der justeret ned på vandet.
Når bollerne kommer i ovnen er de flotte røde i hele dejen, men når de er bagt er det kun uden på at der er et rødligt skær. Inden i er der kun lidt røde pletter (rødbede stykkerne)


ca 12 stk
600 g vand
300 g ølandshvedemel
200 g revet rødbeder
200 g ølands fuldkornshvedemel
150 g rugmel
125 g rugkerner
12 g gær
10 g salt

Bland alle meltyperner og rugkerner sammen og smulder gæren ud i det. Tilsæt vand, revet rødbeder og ælt dejen i nogle minutter inden du tilsætter salt og ælter et par minutter til. Resultatet er en tynd dej, men det skyldes dels at rugkerner, rugmelet og fuldkornsmelet opsuger mere væske end almindelig hvedemel.

Jeg valgte at rive mine rødbeder fint, så du ikke kan se stykkerne af rødbederne så markant i det færdige resultat. Men det er en smagssag.

Stil dejen i køleskabet i 8-24 timer (eller i et koldt rum på 10-12 grader). Hvis det er muligt så stil dejen ved stuetemperatur ca 1 time før du vil bage brødene. Hæld dejen ud på et meldrysset bord og skær det antal stykker ud som du ønsker. Bages ved 250 grader i ca 25 minutter,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)