mandag den 2. november 2015

Cookies med havtorn og masser af chokolade


Denne opskrift faldt jeg over hos kagertilkaffen.dk, men det var med frysetørret havtorn. Men opskriften skulle afprøves - dog med nogle friske havtorn. De første cookies blev bagt i starten af august og nydt sammen med de sidste af vores jordbær.



Resultatet blev nogle hammer lækre cookies, af den slags hvor jeg selv bliver overrasket over at man kan lave dem så hammer gode.

Da jeg stod og vejede ingredienserne af kunne jeg konstatere at jeg ikke havde så meget hvid chokolade som forventet, så jeg brugte både hvid og mørk chokolade i mine cookies. Jeg syntes at det var en stor mængde chokolade der skulle anvendes, men valgte at følge opskriften - og der var på ingen måde for meget chokolade i det færdige resultat.

Samtidig erstattede jeg noget af hvedemelet med hvid hvedemel fordi jeg havde en rest som skulle bruges.

ca 20 cookies (mellemstørrelse - ca 10 cm i diameter)
175 g hvedemel
140 g smør
125 g brun farin
125 g sukker
125 g grofthakket hvid chokolade
100 g grofthakket mørk chokolade
100 g most havtorn (eller 40 g frysetørrede)
75 g hvid hvedemel
1 æg
1 tsk salt
1 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
1/2 tsk natron

Pisk smør og alle typer sukker sammen til en luftig masse. Pisker derefter ægget i og pisk massen godt sammen. Rør derefter mel, bagepulver og natron i dejen (ikke piske) og vend til sidste chokolade og havtorn i.

Laves til kugler på ca 50 g og kommes enten på køl i mindst 1 time eller i fryseren.

Bages ved 175 grader i ca ca 15 minutter og lad dem køle af inden de spises. De skal helst spises samme dag som de bages. Ellers synes jeg de bliver bløde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)