fredag den 27. november 2015

Jul = brunkager = Mette Blomsterberg


Normalt må der først startet på juletraditionerne når vi runder den 1. december. Men da første søndag i advent (igen) falder i november, så er der en god undskyldning til at bage en portion brunkager.

Opskriften er med udgangspunkt i Mette Blomsterbergs brunkager, dog uden syltede appelsiner og med ekstra mandler og pistacienødder. I hendes opskrift står der at det skal være med lys sirup, men jeg synes ikke det gør noget hvis du bruger mørk sirup. Så anvend den du har.

Igen i år har jeg kun lavet en halv portion hendes oprindelig opskrift. Men du kan vælge at lave en dobbelt portion, og så blot komme to af stængerne i køleskabet eller fryseren til du vil bage en ny portion op til jul.

Men dem du bager nu kan nemt holde sig til julen (hvis der ikke går "mus" i dåserne) - og hvor meget jeg end elsker brunkagerne så gider jeg dem ikke i januar måned. Så derfor bliver portionen ikke så stor.


ca 50 brunkager:
250g hvedmel
125 g smør
125 g farin
110 g hele mandler (de skal ikke smuttes)
65 g sirup
30 g usaltet pistacienødder
1 1/2 tsk stødt kanel
1 tsk potaske
1 tsk ingefær
1 spsk koldt vand
1/2 tsk stødt nelliker
1/2 tsk allehånde

Smelt smør, sirup og farin ved middel varme. Tag gryden af og bland kanel, nelliker, ingefær, allehånde og hvedemel i. Tilsæt mandler og pistacenødder.


Potaske og vand røres sammen for sig og tilføjes dejen. Dejen æltes på røremaskine ind til det er en ensartet masse.

Kom dejen i en firkantet bøtte som du har foret med bagepapir både i bund og på siderne. Bøtten skal ca være 18*10 . Pres dejen så den fylder hele bøtten og der ikke er huller nogle steder. Glat overfladen med en kniv og kom bagepapir på. Du kan nu lade bøtten stå i stuetemperatur i et døgns tid og så dele den i to lange baner når brunkagerne skal skæres. Eller du kan efter et par timer dele dejen i to lange stykker og forsøge at rulle det til en pølse og så lad det stå et døgn. Jeg lod mine ruller stå i min flutes form som er lidt rund.

Jeg anvendte min pålægsmaskine som var super til at skære det i tynde skiver. Vores skiver var ca 4 mm tynde, men du kan godt lave dem lidt tyndere. Er de for tykke, synes jeg gerne at sprødheden forsvinder i småkagen.

Brunkagerne flyder næsten ikke ud, så du kan godt placere stykkerne rimelig tæt på bagepladen.



Bages ved 180 grader i ca 10 minutter, men hold løbende øje med dem, for pludselig går det stærkt. De er bløde lige når de kommer ud, men efter ca 15 minutter begynder de at blive stive.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)