onsdag den 18. november 2015

Klassisk citronmåne med marcipan


For mange er citronmåne = indkøb på tanken og betragtes ofte som en dårlig kvalitet. Men jeg havde lyst til selv at bage kagen for hvis den er lavet af gode råvarer så smager den rigtig godt.



Denne kage smager syrligt af citron og du kan samtidig smage marcipanens sødme. Denne kombination er utrolig god.


Der findes mange forskellige opskrifter på citronmåne, så min opskrift er en mix af inspiration fra Price, Mette Blomsterberg og Emmerys. For jeg ville have at den både indeholdt marcipan og citron.

En kage
135 g rørsukker
120 g smør
110 g hvedemel
90 g revet marcipan
3 æg
3/4 tsk bagepulver
revet skal fra 1 citron
saft af 1 citron
Kornene fra en vaniljestang

Glasur
100 g flormelis
revet skal fra 1 citron
saft af 1 citron

Pisk rørsukker og marcipan sammen og tilsæt smørret lidt ad gangen. Dernæst kommes æggene i et af gangen og pisk massen godt sammen. Sigt bagepulver og hvedemel  i og vend det forsigtigt i dejen. Vend til sidst citronskal og citronsaft forsigtig i dejen inden den hældes en bageform.

Jeg kom min en i springform på 26 cm i diamater, det bevirkede at kagen kun blev ca 5 cm høj. Men vil du gerne have en noget højere kage, så kom det i en springform på ca 20 cm.

Bages ved 170 grader i 30 minutter til den er gennembagt. Lad kagen køle helt af inden den tages ud af formen og glasuren fordeles over kagen


-----



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)