mandag den 9. november 2015

Poilane brød på fordej


Poliane skal normalt laves med surdej, men jeg valgte i stedet at anvende en portion af fordej fra Claus Meyers hverdagshvedebrød. Det er meget nemt, så lad dig ikke skræmme af at det lyder besværligt.



Samtidig er resultatet et rigtig lækkert brød, som virker frisk selv i nogle dage bagefter. Ved  at det ser rigtig flot ud, så er det et brød som er oplagt at bruge når du får gæster. Kom brødet på et godt skærebræt og en god kniv ved. Så vil du opdage at rigtig mange "lige skal have et ekstra stykke". Det eneste minus med brødet er at jeg synes det har tendens til at blive kedelig og tørt hvis det kommer en tur i fryseren.



Et brød
Fordej:
200 g vand
125 g hvedemel
125 g rugmel
1 1/2 tsk honning
5 g gær

Smulder gæren ud i melet og rør resten af ingredienserne. Stil dejen tildækket på køkkenbordet i 2-3 døgn


Dej:
1/2 portion af fordejen
450 g hvedemel
300 g vand
75 g groft speltmel
70 g rugmel
5 g gær
10 g salt



Bland alt melet sammen og smuldrer gæret i det. Ælt derefter vand og fordejen i dejen. Ælt den lidt sammen inden du ælter salten i.

Kommes i smut skål og hæver koldt i 24 timer.

Vendes ud på meldrysset bord, formes rundt og kommes i rund hævekurv i 3 timer. Jeg valgte at bage mit brød på pizzasten, men det er ikke nødvendigt.
Snit i brødet inden det kommer i ovnen, det mest korrekte (og klassiske) ville være et flot P, jeg valgt dog en nem version med bare et par snit.

Bages ved 250 grader i 10 minutter og 25 minutter ved 220 grader

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)