onsdag den 11. november 2015

Svedjerug-rugbrød



En af de opskrifter som efterhånden sidder på rygraden er rugbrød. Der bliver bagt 1-2 rugbrød på måned og det er næsten altid efter den samme opskrift. Dels fordi den er forholdsvis nemt og så fordi den bare smager super godt.

Men da jeg havde en pose svedjerug så måtte den traditionelle opskrift på rugbrød dog blive ændret.
Umiddelbart tror jeg det kan være svært at smage forskel på rugbrød hvor jeg bruger henholdsvis almindelig rugmel eller svedjerug. Men hvis du bager det rugbrød på rent rugmel, så tror jeg helt klart at du ville opleve en bedre smag i brødet hvis du anvender svedjerug. Men som tidligere skrevet så foretrækker jeg nok et rugbrød hvor der også er hvedemel.

1 rugbrød (3,3 liter form)
800 g vand
450 g forskellige kerner (jeg brugte 300 g rugkerner og 150 g solsikkekerne)
200 g hvedemel
200 g svedjerrug (eller almindelig groft rugmel)
200 g speltmel (jeg anvender gerne halv fint og halv groft speltmel)
30 g maltmel
10 g salt
10 g gær

Smulder gæren ud i hvedemelet og tilsæt resten af ingredienserne. Ælt dejen sammen et par minutter og kom den i din brødform.

Dejen er meget tynd, men det skyldes at kerne ikke er sat i blød inden. Lad dejen stå på køkkenbordet en times tid inden du stiller det i køleskabet i 24-36 timer. Idet kernerne ikke har stået i blød inden, er det vigtig at dejen får god tid i køleskabet.

Stil derefter dejen ud og lad den "vågne op" - dvs temperaturen i dejen skal gerne øges. Jeg lader normalt dejen stå et par timer inden det bliver bagt. Hvis dejen er for kold når den kommer i ovnen er der risiko for at det færdige resultat sprækker.

Bages ved 175 grader i 1 time og 15 minutter, derefter tager jeg det ud af formen og lader brødet få ca 20 minutters eftervarme.

Et nybagt rugbrød dufter utrolig godt, men det er umuligt at skære i. Derfor bager jeg det gerne om aftnen, pakker det ind i et rent viskestykke og kan så uden problemer skære af det næste morgen. Så er brødet stadig sprødt idet viskestykket modsat en plastikpose gør at evt. varme fra brødet kan fordampe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)