mandag den 28. december 2015

Blinis uden boghvedemel

Sidste år omkring nytår kunne jeg se at der var rigtig mange som efterlyste en opskrift på blinis uden boghvede.

De få gang jeg har bagt blinis har jeg anvendt denne opskrift som indeholder boghvede, men jeg fik lyst til at bage en portion uden boghvedemel i.



Jeg tog udgangspunkt i den oprindelig opskrift, og nedjusterede den så den passer til ca 4-5 personer til forret.

til 4-5 personer som forret
200 g hvedemel
75 g tykmælk
60 g vand
2 æg
1/2 spsk smeltet smør
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
1 tsk honning


Bland melet med bagepulver, hvorefter sukker, salt, vand, tykmælk og æggeblommerne tilsættes. Pisk dejen sammen og sæt den lunt i ca 1 timer. Derefter piskes æggehviderne, og disse tilsættes sammen med 1 spsk smeltet smør.


De sidste par gang jeg har bagt med boghvede har jeg syntes dejen havde tendens til at blive for tyk, det syntes jeg ikke var tilfældet her. Den hæver lidt når de bages, så vær opmærksom på ikke at komme for meget dej på. Jeg havde smelte noget smør på en anden pande, som jeg brugte til at pensle blinispanden med undervejes. Samtidig holdt jeg de bagte pandekager lune undervejes, idet de bliver meget kedelig og tørre når de bliver kolde. Så de skal helst spises imens de er lune.

Vi testede at man også kan lune dem op bagefter, hvis de opbevares i en bøtte. Men de smager bedst nybagte.

Ideer til fyld:

  • Fine strimle af røget laks, placeret oven på et par teskefulde cremefraiche, pyntet med kavir rødløg og dild 
  • Tun rørt med cremefraiche. Pyntet med rødløg, karse
  • Krabbekød rørt med cremefraiche og pyntet med rejer.
Beregn ikke mere end 3-4 til hver - for de mætter faktisk rigtig meget. Jeg vil dog mene at man kan spise lidt mere hvis de er lavet på ren hvedemel, men de mætter stadig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)