mandag den 21. december 2015

Fedtebrød med hasselnøddemel

Dette er en småkage som jeg personlig er rigtig vild med, men også en som jeg er helt tilfreds med bare at få nogle enkelte stykker af. Derfor kunne jeg vælge blot at købe en lille portion ved bageren, men idet jeg ikke vil have  meget glasur på kagen, så bager jeg i stedet en lille portion.
Jeg valgte at tilsætte lidt hasselnøddemel for at give lidt ekstra smag til, men det er ikke strengt nødvendigt (kan erstattes af mandelmel eller almindelig hvede mel).



Jeg rullede mine ud så de var ca 8 brede og de flød lidt ud under bagning. Dette gjorde at jeg faktisk halverede dem efterfølgende for jeg syntes de blev for lange.

ca 20-25 stk
75 g hvedemel
25 g hasselnøddemel
1/4 tsk hjortakssalt
100 g smør
50 sukker
50 g kokos
flormelis til glasur

Bland hvedemel, hasselnøddemelet og hjortetakssalt og smulder smørret i. Tilsæt kokos samt sukker og ælt dejen sammen

Del evt dejen i to stykker og rul det ud i lange stænger - ca 5 cm i bredden. Bages ved 175 grader i ca10 minutter. Her er det rigtig vigtig at du holder øje med ovnen de sidste par minutter, så stængerne må kun blive lidt lysebrune.

Kom glasuren på imens stængerne stadig er lune og skær dem derefter straks i snitter. Du kan både spise dem smålune og når de er blevet kolde. Men husk at glasuren skal være helt stiv inden de kommes i en kagedåse



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)