søndag den 27. december 2015

Hjemmelavet små kransekager med frisk ingefær






Sidste års kransekage kom ikke på bloggen, af den grund at de nok smagt godt, men resultatet var ikke blevet synderligt pænt.

I år skulle det helst gå lidt anderledes og jeg besluttede samtidig både at lave nogle  kransekage småkager og nogle kransekage stænger.

De små kransekager blev lavet med smag af henholdsvis frisk ingefær og havtorn. Jeg valgte den friske ingefær selv om jeg kan se at mange opskrifter på kransekage med ingefær indeholder syltet ingefær, men det er jeg ikke så vild med. Hvis du ikke er så vild med ingefær, men godt vil have lidt for at bryde den søde smag, så reducer lidt i ingefæren.




ca 6 stk
75 g marcipan
30 g flormelis
1/2 tsk frisk revet ingefær
max 1/2 pasturiseret æg

Ælt marcipan, flormelis og ingefær sammen og tilsæt derefter æggehviden. Kommes på køl et par timer hvis du laver stænger, men vil du som mig lave toppe af dem så kom det i en sprøjtepose.

Sprøjt i den størrelse du ønsker og kom evt en nød oven på. Idet jeg lavede to forskellige slags kager, så kom jeg hasselnødder på disse og valnødder på de andre. Så var det nemt at se hvilke var hvilke

Bages ved 200 grader i ca 10 minutter (hold øje med dem for de bliver pludselig hurtig bagt)

Husk når du bager kransekage er det en rigtig god ide at komme kagen på en plade, som du stiller oven på en anden plade når du bager dem. Samt bager dem midt i ovnen. Derved undgår du at bunden bliver meget mere brun/bagt end resten af kagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)