onsdag den 16. december 2015

Julerugbrød - en ny tradition starter




Sidste år bagte jeg for første gang et julerugbrød med udgangspunkt i min almindelige opskrift på rugbrød og opskriften på brunkager. Resultatet blev et rigtig lækkert rugbrød som jeg vedtog skulle blive en fast juletradition. Nok passer det ikke så godt til silden, men det smager super godt med bare lidt smør på.

Belært af sidste år så reducerede jeg i mængden idet det ellers ville være for stort til en almindelig aluform på 900 ml. Samtidig kom jeg lidt mere nelliker end sidste gang

Et julerugbrød
35 g hørfrø
35 g havregryn
35 g mandler
35 g valnødder
200 g vand
3 g salt

Sættes i blød i et par timer (jeg lod det stå ved stuetemperatur i ca 12 timer)

100 g rugmel
100 g hvedemel
1/5 tsk allehånde
1/3 tsk kanel
1/2 knivspids ingefær
1 knivspids nelliker
70 g mørk sirup
30 g honning
3 g gær
50 g vand


Smulder gæren ud i melblandingen, tilsæt de i blødsatte nødder, krydderier, vand sirup og honning og ælt dejen sammen.

Kom dejen i en smurt form og stil den køligt i 12-24 timer. Stil derefter dejen ved stuetemperatur et par timer inden den bages ved 180 grader i  80 minutter. Lad rugbrødet blive koldt inden du skære i det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)