mandag den 7. december 2015

Kanelstjerner



Disse julesmåkager kommer omrindelig fra Tyskland og kaldes Zimtsternen. Men selv om de indeholder kanel og kaldes for kanelstjerne, så synes jeg ikke at smagen af kanel er voldsom.


Men det er nogle lækre småkager, som ser flotte ud. Så det er  helt klart ikke sidste gang de bliver bagt. Jeg havde desværre ikke mere end en æggehvide (hvilket i følge de opskrifter jeg kunne finde på nettet var ok til både dej og glasur), men jeg synes glasuren blev for stiv, og der var ikke nok glasur til alle småkagerne. Derfor har jeg tilføjet en 1/2 æggehvide til i opskriften, så det er nemmere at smøre glasuren ud på småkagerne

Stiv glasur så mere hvide. Lavede 16 styk og kun bages ca 15 min uden hvile i ovnen bagefter

ca 20 styk
125 g hasselnøddemel
110 g flormelis
1 1/2 æggehvider
1 tsk stødt kanel

Pisk den ene æggehvide stiv i en skål og pisk derefter 80 g flormelis i. I en anden skål vendes hasselnøddemelet og kanel sammen.

Vend derefter ca 1/3 dl af den pisket æggehvide godt sammen med hasselnøddeblandingen.
Vend derefter forsigtigt resten af æggehviderne i blandingen og stil blandingen på køl i ca 1 times.

Drys bordet med flormelis og rul æggemassen ud til ca 1 cm tykkelse. Stik stjerne ud (ca 5 cm store).
Sørg for at når du ruller dejen ud igen, så drysser du igen godt med flormelis på bordet.

Placer stjerne på bagepladen med god afstand. Pisk den halve æggehvide med 30 g flormelis og smør det på stjernerne i et flot glat lag.

Bages ved 140 grader i ca 15 minutter - til de er hvide og sprøde på toppen. Sluk for ovnen og åben lågen på klem og lad dem stå og tørre i ovnen i ca 5 minutter inden du tager dem ud og lader dem køle af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)