mandag den 4. januar 2016

Bradepandeboller



Disse boller blev bagt ud fra to kriterier. Der måtte ikke være kerner i dejen og jeg havde ikke tid til at forme bollerne inden de skulle i ovnen.



Derfor afprøvede jeg en teknik som jeg ofte har overvejet, når bollerne har langtidshævet i køleskabet. Nemlig hælde dejen i bradepanden, lade den hæve og så inden dejen kommer i ovnen skæres bollerne ud i dejen.

Resultatet blev nogle lækre boller, som var nemme at dele da de kom ud af ovnen. Så det er ikke sidste gang jeg laver det på denne måde

ca 16 boller 
625 g vand
450 g hvedemel
250 g fuldkornsmel
100 g durummel (eller anden mel)
100 g havregryn
10 g gær
10 g salt

Smulder gæren ud i melet og ælt vandet i og derefter saltet i. Ælt dejen i et par minutter og stil den derefter på køl i 12-36 timer.

Tag dejen ud og hæld i bradepande (beklædt med bagepapir) så den er jævnt fordelt. Min portion dej fyldte ikke bradepanden helt ud (kun ca 2/3 del). Men det gjorde ikke noget ved det færdige resultat. Kom et viskestykke over dejen og lad den hæve et par timer tid.


Skær i dejen de antal boller du ønsker ud af portionen og bag den ved 250 grader i ca 20 minutter. Da bollerne kom ud af ovnen, skar jeg let med pizzahjulet så bollerne blev delt som ønsket. Det var meget nemt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)