mandag den 29. februar 2016

Francescone brød med manitobamel


Lige siden jeg så opskriften på dette Francescone brød har jeg haft lyst til at prøve det. Francescone brød er lavet på biga, som er Italiens svar på surdej. Biga laves dagen inden og er med til at give en skøn sej krumme.

Jeg valgte at erstatte noget hvedemelet med manitobamel, men du kan nemt anvende almindelig hvedemel. Manitoba melet er med til at give det færdige resultat mere volume.



1 brød:
Biga:
300 g hvedemel
250 g vand
1 spsk honning
5 g gær

Dej:
450 g manitoba mel
300 g vand
100 g fuldkornshvedemel
10 g gær
1 spsk flagesalt eller ca 5 g almindelig salt


Rør ingredienserne til bigaen sammen og stil den på køl i 12-36 timer.

Smuldren gæren ud i manaitobamelet og tilsæt resten af ingredienserne og bigaen. Ælt dejen godt sammen (jeg æltede i ca 10 minutter).

Derefter kom jeg dejen i en hævekurv i ca 2 timer (du kan også bare lade den hæve i en skål). Kommes på bagepladen og snit evt et mønster i den og bag den ved 250 grader i ca 30 minutter.

Jeg valgte at bage min på pizzastenen som er med til at give brødet endnu mere varme under bagningen, for det synes jeg at disse lækre italienske brød bliver endnu bedre af.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)