fredag den 5. februar 2016

Langtidshævet grovebirkes a la Claus Meyer

I sidste weekend var der tid til at nyde mere end en omgang havregryn med æblesmør. Derfor bagte jeg en portion grove birkes. Jeg tog udgangspunkt i en opskrift som oprindelig er fra Claus Meyer, men jeg tog udgangspunkt i det mel jeg havde og lov dem samtidig langtidshæve.



Har du ikke tid til at lade dem langtidshæve skal du blot tilsætte 30 g gær i stedet for 10 g gær.

12 stk
250 g koldt vand
400 g ølandshvedemel - i fryseren 12 timer
250 g koldt smør
125 g havregryn (eller rugflager hvis du har det)
100 g fuldkorns ølandshvedemel- i fryseren 12 timer
10 g sukker
10 g gær
1 æg
10 g salt


Bland de to slags hvedemel sammen i posen og kom det i fryseren i mindst 12 timer (mit mel var i fryserne i næsten 24 timer).

Rør gæren ud i det kolde vand hvorefter du tilsætter æg, hvedemel, fuldkornshvedemel, sukker, salt og 150 g havregryn. Æltes til fast masse i ca 5 minutter. Pakkes i film og på køl i ca 30 minutter

Bank smørret imellem to stk bagepapir og bank det til ca 10*10. Rul den kolde dej ud på 20*20. Placer smørret oven på dejen og fol de fire sider ind, så smørret er dækket. Rulles til aflangt stykke der er ca 1-2 cm tyk. Fold en trediedel af dejen ind over midten, børst stykket fri for mel og fold den sidste tredjedel ind over midten - sættes på køl i ca 30 minutter

Gentage det to gange til og på køl igen 30 minutter

Rul 20 cm bred og 3-4 mm tyk. Rulles sammen som en roulade trykkes sammen.  Hvis du langtidshæver dem, så stil dem nu på køl i 12-24 timer.

Pensles med vand og drysses evt med havregryn/rugflager. Skæres ud i 12 styk. jeg rullede det i 24 cm og bagepapirets længde

Hvis du ikke har lavet dejen langtidshæve, så skal den nu hæve til dobbelt størrelse i 1-2 timer og bages ved 220 grader i 15-20 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)