fredag den 26. februar 2016

Mud Pie på digestivebund

For noget tid siden faldt jeg over en opskrift på mud pie på digestivebund. Da jeg søgte lidt rundt på nettet efter mere inspiration til mud pie, kunne jeg se at denne opskrift ikke var en klassisk opskrift på mud pie. Der var nemlig hverken skumfiduser  eller kaffe i opskriften. Men jeg syntes stadig at opskriften var rigtig lækker, så jeg kastede mig ud i forsøget.
Det er en rigtig lækker kage, som du kun spiser et enkelt stykke af. Vi var 8 personer og vi kunne kun spise halvdelen af den. Men så var der rester til et par dage. Du kan nemt lave den dagen i forvejen, men laver du den før igen skal du være opmærksom på at kiksene begynder at blive bløde i stedet for sprøde.



Til ca 12 personer

Bund:
300 g digestivekiks
100 g smør
50 g sukker

Smelt smørret i en gryde og bland kiksene som er knust til krummer og sukker i. Fordel blandingen i en 24 cm springform eller tærtefad. Stil tærtebunden på køl i ca 30 minutter før du skal bruge den.

Fyld:
200 g mørk chokolade på 70 %
100 g smør
1 1/2 dl lys sirup
4 æg
50 g valnødder

2,5 dl piskefløde eller is

Smelt smør, chokolade og sirup i en gryde ved lav varme. Når det hele er smeltes skal massen stille op og koge lidt. Rør i den til den bliver glat. Det tager ca 5 minutter. Hæld derefter massen i en skål og lade den køle af.

Pisk æggene sammen, og kom valnødderne i æggene. Valnødder skal blot groft knuses (brug bare hænderne). Rør æggeblandingen i den afkølet chokolademasse og fordel på kiksebunden.

Bages ved 175 grader i 25-30 minutter til chokolademassen er blevet stiv. Tærten skal køles af og serveres med flødeskum eller is.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)