fredag den 18. marts 2016

Korsboller - hot cross buns til påsken.

Sidste år bagte jeg for første gang disse boller, efter have læst om dem året inden. Der nogle boller som især spises i England til morgenmad Langfredag. Korset på bollerne  skulle symbolisere Jesus Kristi korsfæstelse.



Her op til påske havde jeg lyst til at lave en portion igen. Men lige som sidste gang droppede jeg rosinerne, for jeg kan ikke lide kombinationen af boller og rosiner. Men jeg har skrevet dem i opskriften hvis du vil have dem med

Det er nogle boller som klart giver minder til jul pga indholdet af krydderier og revet appelsinskal. Samtidig er det nogle boller som ikke mætter så meget igen pga der hverken er kerner eller fuldkorn i. Men hvis de bare nydes i ny og næ, så burde der være plads til det. Jeg synes det var nogle lækre boller, og visuelt blev de rigtig flotte med krydset/korset.

Belært af mine erfaringer fra sidste år undlod jeg at sprøjte korset på når bollerne var formet (for så hænger det i viskestykket når det blev fjernet). I stedet kom jeg det først på når bollerne kom i ovnen.

6-8 boller
250 g hvedemel
150 g mælk
(40 g rosiner)
25 g sukker
25 g smeltet smør
15 g gær
1 æg
1/4 tsk kanel
1/8 tsk allehånde
1/8 tsk kardemomme
1/8 tsk stødt ingefær
Revet skal af 1/2 appelsin eller citron
Et nip muskat
Et nip salt

Til pynt/kors
30 g hvedemel
1/2 tsk flormelis
3 spsk vand

lidt mælk til at pensle med

Vej 100 g mel af og smulder gæren ud i det og tilsæt derefter mælk og rør rundt. Kom et viskestykke over og lad det stå ved stuetemperatur i 20 minutter

Tilsæt derefter resten af mel, æg, salt, sukker og ælt dejen glat.  Ælt derefter rosiner, smør og krydderier i.

Lad det hæve under et fugtigt viskestykke i 1 time. Kom dejen ud på et meldrysset bord og tril  6-8 kugler ud af dejen og kom dem på bagepladen. Pensel med mælk og lad den hæve i ca 1 time.

Rør hvedemel, flormelis og vand til pynten sammen i en skål og kom det i en sprøjtepose.

Sprøjt pynten som et kors på hver bolle og pensel forsigtig igen med mælk.

Bages ved 190 grader i 15-20 minutter. Serveres smålune

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)