onsdag den 2. marts 2016

Runde knækbrød med rugmel og spelt



Disse lækre knækbrød blev impulsivt bagt en aften, hvor jeg kunne se at den rest vi havde til aftensmad ikke var så stor og vi derfor ville have lidt til aftenkaffen.




ca 20 styk
170 g vand
150 g rugmel
150 g sigtet speltmel
5 g gær
5 g salt

Smulder gæren ud i melet og ælt det sammen med vand og salt. Sæt dejen på køl i 1-24 timer.

Rul dejen ud til en tykkelse på ca 1 1/2 - 2 mm, jeg havde ikke behov for at komme mel på bordet da jeg rullede det ud. Hvis du som mig ville lave knækbrødet rundt, så find en lille skål/stort glas til det den store omkreds på knækbrødet og et lille snapseglas som du kan anvende til at stykke hullet ud med.

Prik dejen med en gaffel og pensel den med vand og drys evt med lidt rugmel

Jeg lod ikke min dej efterhæve, men jeg kunne se at de plader jeg kom ind til sidste havde flotte luftlommer da de var bagt. Så næste gang vil jeg lade knækbrødet hæver i 1/2 - 1 time inden de kommer i ovnen


Bages ved 200 grader varmluft i 12-15 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)