mandag den 25. april 2016

Mandelkage med solbær og hvid chokolade

Lige siden jeg bagte den lækre hasselnødde-mandelkage har jeg leget med tanket at tilsætte noget chokolade til opskriften.



I Påsken sad jeg ryddede i mine gamle opskrifter og stødte i den forbindelse på denne opskrift på mandelkage med chokolade og solbær. Så den blev fluks bagt, men jeg må indrømme at den i første version var for blød og solbærsmagen fuldstændig overdøvede smagen af mandler og hvid chokolade.

Derfor blev den bagt igen, denne gang med halv portion af solbær hvilket gav en god smagsoplevelse. Du kan vælge den frugt du ønsker - fx hvad der lige er isæson.

Opskriften til min sidste bagning - hvis du vælge fx rabarber vil jeg nok fordoble mængden af frugt

en springform (ca 8 personer)
5 æggeblommer
200 g sukker
1/2 vaniljestang
150 g smør
100 g hvid chokolade
100 g solbær
250 g mandelmel
2 spsk hvedemel
2 æggehvider
Smør til at smørre formen

Pisk æggesnaps af æggeblommer, sukker og vaniljekorn

Smelt smør og hakket chokolade over vandbad.

Vend solbærrene i æggesnapsen, og derefter chokolade-smørmassen. Vend tilsidst mandelmel og hvedemel i dejen.

Pisk æggehviderne stive, og vend dem i dejen. Tag evt først ca 1/3 del af æggehviderne og vend dem godt rundt i dejen. Derefter vendes resten af æggehviderne forsigtigt i dejen.

Hæld dejen i en springform som er smurt med smør.

Bages ved 175 grader i 30-35 minutter. Så skulle kagen gerne have en gylden overflade og en fast midte. Bag gerne de første 20 minutter med staniol over kagen, ellers synes jeg der er en risiko for at den færdige kage bliver for mørk

Passer super godt med en portion vaniljeis også rigtig god.













Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)