mandag den 9. maj 2016

Meyers hindbærsnitter uden glasur


En af mine ynglingstørkager er helt klart hindbærsnitter. Men jeg er ikke vild med den store mængde glasur som der kommes på. Derfor faldt jeg fluks for Claus Meyers opskrift på hindbærsnitter hvor det i opskriften blev påpeget at de skulle serveres uden glasur. Men som hvis du ønsker kan du nemt pynte snitterne med glasur.


I de fleste opskrifter på hindbærsnitter jeg har set, bages bunden og toppen hver for sig og samles efterfølgende med marmeladen. Men i denne opskrift samles snitterne inden de bages hvilket jeg syntes var meget nemmere.

Resultatet var nogle super lækre hindbærsnitter - selv efter nogle dage var de stadig sprøde og lækre. Men hvis de bliver lidt kedelige kan de let lunes i ovnen.

I opskriften fra Meyers står der 600 g marmelade, men jeg syntes det virkede alt for voldsomt, Derfor kom jeg kun ca 300 gram i - men der kunne nemt være kommet 400 gram i.

Jeg fik et par enkelte revner i dejen da jeg lagde toppen oven på hindbærmarmeladen, men der flød ikke noget marmelade ud imens den blev bagt


10-30 snitter
375 g hvedemel
275 g smør
200 g sukker
60 g mandelmel
Kornene af 1/2 stang vanilje
1 æg

400-600 g marmelade
1 sammenspisket æg
sukker

Bland hvedemel, mandelmel, sukker og vaniljekorn sammen. Skær smørret i mindre stykker og gnid det ind i mel blandingen. Tilsæt æg og saml dejen hurtigt - men ensartet. Deles i to ens portioner. Rul hver portion ud til ca 3 mm tykkelse, og i samme størrelse (mine var ca 30*30).

Kommes på køl i en time - fx på bagepladerne.

Tag en plade ud og smør lidt sammenspisket æg i kanten af dejen. Fordel hindbær marmeladen jævnt på pladen. Tag dernæst det andet dejstykke ud og kom det ovenpå. Tryk fra midten af og ud, for at undgå eventuelle luftlommer.
Pensel med æg og prik det øverste lag med en gaffel mange gange og drys til sidst med lidt sukker

Bages ved 190 grader i ca 25 minutter, til kagen er gylden. Lad den køle af og skæres i de størrelse stykker du ønsker.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)