onsdag den 11. maj 2016

Panna cotta på kokosmælk med pistacienødder

En af mine yndlingsdesserter når vi har gæster er panna cotta. Der er flere årsager til det, dels smager den rigtig godt, er nem at lave (kan nemt laves dagen inden) og den vække altid succes hos gæsterne.





Normalt laver jeg panna cotta efter denne opskrift, men jeg havde denne gang lyst til at anvende kokosmælk. Det var i starten min plan at lave det på blot kokosmælk og skyr. Men jeg var lidt bange for at det færdige resultat var lidt for tungt. Derfor kom jeg også noget fløde på.

Jeg valgte en enkel topping denne gang - groft hakket pistacienødder og mørk chokolade. Det færdige resultat var rigtig lækkert, men smagte ikke så meget af kokos som jeg havde håbet på.

ca 6 portioner
200 g kokosmælk (alt det fede fra en bøtte på 400 g)
100 g skyr
100 g fløde
60 g sukker
1 vaniljestang
1 - 1 1/2 husblas

Start med at stille dåsen med kokosmælk i køleskabet i mindst 24 timer. Derved stivner fedtet på toppen, så du blot tager den fede del af kokosmælken. Et godt tips er at vende bunden opad, når du så åbner dåsen kommer den tynde væske nemt ud og du står tilbage med det lækre kokosmælk. Gem det tynde kokosmælk, det kan nemt bruges til noget andet.

Flæk vaniljestangen,  blande vaniljekorn samt sukker sammen. Kommer sukker og stænger  i en gryde sammen med fløde samt kokosmælken og lader det varme langstop op, til sukkeret er smeltet. Tag gryden af komfuret og lad det stå at trække lidt (du kan nemt stille det på køl til næste dag hvis du vil)er)

Når du er ved at være klar til næste step, udbløder du husblassen i ca 1/2 time. 

Lun kokosmælken igen og tagvaniljestængerne op. Tilsæt dernæst det vredne husblas og pisk godt. Hvis du er i tvivl om der er kommet klumper, kan du overveje at se selve væsken efterfølgende. Hæld flødeblandingen over skyren (lidt af gangen) og rør godt til.

Kom nu massen i en kande som du kan bruge til at hælde blandingen i de glas/skåle du vil servere det i. Det tager nogle timer før det er stivnet helt. 

Du kan vælge forskellige topping - fx havtorn. Jeg valgte som nævnt den nemme løsning som var nogle usaltet pistacienødder og mørk chokolade 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)